anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Sony DSC-HX200V ciemne foty

ROZWIĄZANE
profile.country.pl_PL.title
jaqbzf
Początkujący

Sony DSC-HX200V ciemne foty

Witam. Kupiłem ten aparat parę dni temu. Dziś wybrałęm się na spacer aby go przetestować w zimowym plenerze. Nie jestem szpecem w fotografii więc ustawiłęm na "lepsza automatyka"  i pstryknąłęm pare fotek. Foty są nawet łądne tylko że ciemne, dlaczego?

1 ZAAKCEPTOWANE ROZWIĄZANIE

Zaakceptowane rozwiązania
profile.country.PL.title
piotruso
Znawca

Pisałem już gdzieś w innym wątku o zasadach działania światłomierza. W skrócie i odnośnie Twojego przykładu - zdjęcie na śniegu, białe niebo a więc bardzo dużo jasnego tła. Światłomierz w aparacie nie wie co mierzysz, co jest tematem Twojego zdjęcia więc ustawi ekspozycję tak, jak został zaprogramowany. A światłomierz stara się przedstawić to co mierzy jako 18 % szarość. Więc będzie dążył do tego aby jasne obszary przyciemnić a ciemne rozjaśnić. W Twoim przypadku jest tak dużo jasnych partii, że światłomierz mocno przyciemnił zdjęcie. W takich warunkach warto ustawić korekcję ekspozycji na +1 EV aby poprawić pomiar światłomierza. Oczywiście zdjęcie spokojnie do poprawienia w komputerze.

Musisz troszkę lepiej poznać aparat, zasady pracy światłomierza, możliwe tryby pomiaru ekspozycji i nie bać się zmieniać ustawień bo aparat to tylko maszyna, kawałek elektroniki ale on nie wie, co Ty chcesz zrobić. W tym przypadku zastosowanie np. trybu preselekcji przysłony z pomiarem centralnie ważonym (a jeszcze lepiej z pomiarem punktowym) mogłoby dać lepszy efekt lub być może tryb portretowy (chodzi o zawężenie obszaru pomiaru ekspozycji aby biel śniegu czy biel chmur na niebie nie miała zbyt dużego wpływu na światłomierz, w Twoim przypadku około 80% obrazu to w rzeczywistości biel ale światłomierz będzie starał się ją przedstawić jako szarość i dlatego zdjęcie jest zbyt ciemne).